Arad Secession Fun Facts
Duminică, 8 iunie, este Ziua Internațională Art Noveau/Secession. Ca în fiecare an Oradea devine destinația înspre care își îndreaptă ochii toată lumea. Pe de-o parte, trebuie apreciat efortul depus de instituțiile de cultură și de organizațiile private care au construit un brand impresionant și au transformat orașul de pe Criș în ambasadorul stilului în România.
Totuși, Oradea nu este singurul oraș în care s-au
ridicat edificii Secession. Și chiar dacă nu este la fel de mare precum
Timișoara, Aradul are un patrimoniu Art Noveau la fel de bogat însă mult mai
puțin pus în evidență. În loc de un articol în care să încerc explicații sau
cronologii mă gândeam să prezint câteva aspecte interesante ce pleacă de la
această celebrare a artei arhitecturale.
Primele exemple. Deși s-ar putea ca aceste
informații să se schimbe, în prezent știm că Palatul Foldes este prima clădire
proiectată în acest stil de către Milan Tabacovici și finalizată chiar în anul
1900. El este cel care a construit și Palatul Sârbesc despre care unele surse
spun că a fost ridicat tot în primii ani ai secolului al XX-lea (deși nu pot
băga mâna în foc pentru această informație), ceea ce-l face pe arhitectul sârb
un pionier al stilului în orașul Arad.
Două epoci. Deși a avut o perioadă destul de
scurtă de glorie, Secessionul a cunoscut două forme de reprezentare. Prima
etapă este identificată drept perioada vegetală în care fațadele par organice,
debordând de flori, copaci, petale și frunze. Cea de-a doua este geometrică,
arhitecții creionând figuri matematice sobre într-o opoziție cu anii anteriori.
Cine vrea să vadă o comparație la fața locului se poate opri la colțul
străzilor Eminescu și Cicio Pop. Pe de-o parte va avea Palatul Foldes, o
realizare din prima etapă, iar de cealaltă parte se va găsi Palatul Ortutay, un
exemplu de geometrie calculată.
Strada cu cele mai multe edificii
este...
bulevardul Revoluției. Mă bazez pe ceea ce a fost compilat înainte, astfel că
erorile de identificare nu îmi aparțin😊 Așadar, în conformitate cu alte
surse, într-o simplă plimbare putem găsi Palatul Reinhardt, Palatul Albert
Szabo, Casa de la nr 99 și Casa Tudos Bela. Dincolo de aceste clădiri
enumerate, mai avem aglomerări pe alte străzi cum ar Eminescu, Blaga sau
Unirii.
Best of, după arhitect. Această secțiune este
profund subiectivă, recunosc. Oare care ar fi cea mai reușită creație Secession
a fiecărui arhitect pe care-l cunoaștem? Pentru Milan Tabacovici, ca să evit o
clădire deja menționată, aș alege Palatul Barabas de pe strada Vasile Milea. Pentru
Szantay Lajos e greu, dar aș merge cu Palatul lui, care creează o senzație de
viu și de decor mitic prin decorațiunile amplasate pe acesta. În cazul lui
Steiner Josef, poate casa lui este impresionantă, dar vila Urban
Ivan este o bijuterie Secession, care merită refăcută. Fenyves Karolyi
este menționat pentru propriul său palat, iar Reisinger este proiectantul
Palatului Nadasdy. Mai îi menționez pe Babocs Istvan cu al său Palat Kovacs și
pe Kover Lajos cu capodopera sa, Palatul Jakabffyi.
Nu există edificii publice
importante în acest stil.
Dacă la Oradea avem Palatul Vulturul Negru, la Timișoara dăm peste Banca de
Scont/Palatul Miksa Steiner sau la Târgu Mureș ne impresionează fosta primărie,
în Arad nu găsim astfel de exemple. Majoritatea clădirilor edilitare au fost
construite în stilul neoclasic în deceniile anterioare anului 1900. Mai regăsim
unele școli sau sedii de firmă, dar niciun exemplu care să devină cu adevărat
simbolic și iconic
*Palatul Cultural ar putea fi încadrat în acest curent însă știm foarte bine că intenția lui Szantay a fost ca fiecare fațadă să reprezinte un alt stil astfel că tocmai unicitatea sa îl descalifică
Este stilul caselor de raport. Majoritatea clădirilor
arădene la care ne gândim sunt nominalizate cu epitetul palat: Szantay, Bohuș,
Foldes, Nadasdy etc. În realitate, denumirea mai adecvată, care se potrivește
cu funcția clădiri este cea de casă de raport. Așadar palatul Bohuș nu este ca
și castelul Peleș, o locuință a unui singur om sau familii, ci este practic un bloc,
fiecare apartament având proprietar sau chiriaș diferit și de cele mai multe ori afaceri,
în special la parter. Trecerea timpului a șters însă diversele ocupații
prezente.
Vocabularul pietrei. Secessionul dă frâu liber
imaginației și permite celor care compun acele fațade melodioase și curgătoare
să spună o poveste mai complexă în opoziție cu alte stiluri mai cumpătate. Ne
uităm pe acestea și găsim o grămadă de elemente care se repetă. Avem ornamente
în stil floral și vegetal, de la trandafiri, floarea soarelui sau arborele
vieții, la animale și păsări precum vulturi, bufnițe și păuni sau alte elemente
precum inimi, împletituri sau figuri geometrice.
O haină nouă. Multe dintre clădirile pe
care astăzi le cunoaștem ca atare sunt mult mai vechi. Dar pe măsură ce stilul
a devenit popular, proprietarii au dorit să-și înfrumusețeze casele
reconfigurând fațadele prin măiestria arhitecților locali. Un exemplu cunoscut
este palatul farmacistului Rosznay din piața Avram Iancu, construcție veche dar
care a fost renovată odată cu debutul secolului al XX-lea.
O clădire neglijată. Mă gândeam să vorbesc
despre un monument aflat într-un con de umbră. Cred că merită amintită vila
doctorului Odon Nachtnebel, o bijuterie care necesită o renovare a fațadei
făcută cu dragoste și atenție. Din motive evidente apare uneori menționată și
drept Casa cu mozaic. Ar putea fi pe cartea de vizită a Aradului ca oraș în
care stilul Secession a atins un rafinament deosebit.
Ceea ce nu se știe. Aradul are încă multe
secrete ce țin de clădirile sale. Povești ascunse, gata să ne ia prin
surprindere. Case ce au potențialul de a ridica percepția orașului în ochii
celor care nu știu prea multe despre oraș, în afară poate de tramvaiele făcute
aici și de ultimele rezultate ale echipei de fotbal. Orașul vechi încă nu și-a
spus ultimul cuvânt.
Surse:
Majoritatea informațiilor sunt preluate din Arad.
Patrimoniul cultural construit. Orice inadvertență ce ține de arhitect, dată
sau stil demonstrează nevoia continuării cercetării ce ține de patrimoniul
urban
Pentru ornamentația Secession, am folosit volumul Semantica
ornamentului 1900 în arhitectura din Banat și Crișana scrisă de Daniela
Georgeta Marian la editura Matrix Rom Press, 2011
Unele fotografii sunt mai vechi, nu am reușit să compliez
altele noi în ritmul în care se renovează clădirile din centru; poate fi și o
dovadă a schimbării petrecute în ultimii ani
Toate fotografiile îmi aparțin
Comentarii
Trimiteți un comentariu