Clădirile anului 1848 în Arad (și nu numai)

 Anul 1848 poate fi asemănat cu o vâlvătaie care a cuprins un întreg continent sau ca un potop care s-a revărsat de-a lungul a zeci de țări declanșând o puternică reacție față de regimul instaurat după înfrângerea finală a lui Napoleon și fondarea Sfintei Alianțe. Multe erau nemulțumirile și variate, cântate și scandate în limbile națiunilor. Pe lângă curajul și efortul făcut de acești revoluționari, mulți oameni simpli, unii parte a elitei naționale rămâne răspunsul brutal al stăpânilor de imperii care au făcut tot posibilul să mențină realitățile de dinainte de cutremur.

Pe plan local lucrurile au fost mai complicate. Întreaga Transilvanie se afla pe o falie, văzută ca o necesitate istorică atât pentru națiunea română cât și pentru cea maghiară. Acest articol se va concentra în special pe moștenirea patrimonială a acestui eveniment și pe consecințele sale, nu atât pe problemele și motivațiile ce au cauzat anumite decizii luate de liderii revoluționari. La fel de important de menționat e faptul că ne vom concentra în special pe Arad și istoria clădirilor.

Primul obiectiv este unul colectiv și anume piața Avram Iancu. Să ținem cont că în anul 1848 orașul era mult mai redus ca teritoriu, limitele fiind undeva în apropiere de Podgoria și strada Andrei Șaguna, cu Aradu Nou ca o așezare separată. În acest context, piața juca rolul pe care îl joacă astăzi Piața Primăriei ca principal loc de întâlnire și de exprimare civică. Iar în momentul în care veștile despre revoluția începută la Pesta ajung în Arad, mulțimile se strâng și așteaptă desfășurarea evenimentelor. Pe atunci veștile soseau pe calea poștalioanelor așa că răbdarea era necesară, iar zvonurile reprezentau un pericol real.



O clădire importantă este Teatrul vechi, singurul spațiu artistic deschis în acele zile. Pe data de 17 martie 1848 urma să se joace piesa de teatru Don Cezar de Bazan, însă reprezentația a fost întreruptă de publicul care cerea să se audă cererile revoluționarilor maghiari. Directorul a refuzat să-i asculte, însă nici actorii nu au urcat pe scenă. Un grup de tineri au preluat inițiativa și au citit doleanțele tipărite. După acest moment majoritatea spectatorilor au plecat revenind în piața Avram Iancu prinși de fervoarea evenimentelor.



Cu siguranță cel mai important edificiu din oraș era cetatea austriacă. Chiar dacă pentru o perioadă revoluționarii maghiari preiau controlul asupra orașului civil, ei nu reușesc să pună mâna pe fortificația în care se afla garnizoana habsburgică. Acest eșec va rezulta într-un ghimpe în coasta revoluționarilor aflați sub tirul bombardamentelor și permanenta amenințare a unui atac prin învăluire. Cetatea se află sub asediu și au loc tentative de ocupare soldate cu eșecuri. Ea va juca un alt rol la finele conflictului.



Un alt obiectiv important este Casa cu lacăt, una din clădirile așezate în apropierea centrului de atunci. Cunoaștem puțin mai bine rolul jucat după încheierea conflictului. Odată ce pacea a fost reinstaurată și administrația imperială a preluat controlul, clădirea a devenit sediul poliției secrete, în temnițele sale zăcând mulți dintre revoluționarii de odinioară.



O altă amintire este păstrată în pereții a două clădiri cu vechime a Aradului. După cum scrisesem mai devreme, orașul a fost supus unui bombardament constant din interiorul cetății. Au rămas urme ale acestui asalt chiar și la aproape o sută optzeci de ani de la desfășurarea sa. Pe unul din pereții Preparandiei este încastrată o ghiulea de tun de la 1848. Mai impresionant este memorial întipărit pe unul din pereții casei Beller din Aradu Nou, numărând șaptesprezece ghiulele așezate într-o formă piramidală.



După cum bine știm din istorie revoluția este înfrântă în Transilvania prin unirea forțelor imperiale. Austriecii țin piept celor două națiuni în revoltă. În sprijinul lor vine armata Rusiei țariste, gata să susțină pe mai departe politica opresivă și de dominare a națiunilor mai mici. Odată cu sfârșitul mișcării capii militari ai acestei sunt arestați și judecați. Sunt închiși în cetatea Aradului și mai apoi executați în perimetrul acesteia. Locul este marcat de un monument, un mic obelisc ridicat în anul 1881 în zona Subcetate.

O casă care este legată de amintirea unuia dintre aceștia se găsește pe străduța Tribunul Axente. Este o nestemată istorică fiind păstrată neschimbată de la ridicarea ei undeva prin secolul al XVIII-lea. Recunoscută drept casa Damjanich, a fost în proprietatea soției acestuia, Emilia Csernovics, pe care o vom reîntâlni puțin mai târziu.



Memoria anului 1848 și înfrângerea revoluției a fost păstrată vie de către administrația maghiară. Ratând cu doi ani ocazia de a comemora 40 de ani de la desfășurarea evenimentelor, în anul 1890 este inaugurată o statuie ce amintește despre acel eveniment. Amplasată inițial în piața Avram Iancu a fost demontată în perioada interbelică, iar din 2004 este așezată în Piața Reconcilierii având ca contrapunct o statuie recentă ce îi reprezintă pe revoluționarii români pașoptiști.



De asemenea, putem trage o linie indirectă până la clădirea Palatului Cultural. Una din asociațile culturale maghiare, Kolcsey, a făcut tot posibilul să strângă cât mai multe artefacte ce au ținut de revoluția de la 1848. În faza inițială acestea au fost expuse într-un spațiu dedicat din Teatrul de Stat. Însă dorința era pentru o clădire specifică care să găzduiască relicvele. Astfel, printre diferitele motivații care au dus la construcția Palatului de pe malul Mureșului, una a fost legată de memoria anului revoluționar.



În încheiere aș vrea să ieșim din oraș și să ne oprim în două puncte care au legătură cu acest an istoric. Un drum mai lung ne duce până la Șiria, la poalele dealurilor. Acest sat este important pentru că pe data de 13 august în acest loc se întâlnesc generalii armatelor maghiare și ruse pentru a semna capitularea și a parafa sfârșitul revoluției. Totul s-a întâmplat în interiorul castelului deținut de către moșierul Bohuș, deschis astăzi ca muzeu. Unul din generali scrie țarului Nicolae I: Ungaria este la picioarele maiestății voastre.



Ultima oprire, mai apropiată, este la Macea, într-un alt castel. Am amintit mai devreme de Emilia Csernovics, soția generalului Damjanics. Ea era verișoara lui Petru Csernovics, moșierul de la Macea implicat și în politica locală. După execuția generalilor, ea a pledat la ruda ei pentru salvarea trupului soțului de la o dezintegrare umilitoare. Astfel, în secret trupul lui Damjanics și a lui Lahner au fost luate din groapa comună și aduse la Macea fiind înmormântate în parcul castelului, devenit astăzi Grădină Botanică.



Trecutul Aradului arată dorința elitei locale de a lua parte la istoria mare, de a nu fi lăsați deoparte, ci de a se alătura marilor curente și revendicări naționale și internaționale. El demonstrează și rețeaua complexă de comunități care și-au găsit locul în interiorul orașului, chiar dacă în anumite situații acestea s-au aflat în situații de conflict. Lecția este că dincolo de tensiuni, rămâne loc de înțelegere și colaborare pentru a duce mai departe interesele comune ale locuitorilor.

 

Surse:

Arad. Monografia orașului, 1999, editura Nigredo

Arad. Patrimoniul cultural construit, 2008, Brumar

https://www.aradcityguide.ro/_/monument-istoric/casa-cu-lacat/?utm_source=chatgpt.com

https://www.arad.zone/blog-ar/via%C5%A3a-social%C4%83-ar%C4%83dean%C4%83?

https://www.arad.zone/blog-ar/file-din-istoria-palatului-cultural-din-arad-1913-1948

https://ro.wikipedia.org/wiki/Monumentul_celor_13_generali_martiri

https://aradculture.ro/statuia-libertatii-parcul-reconcilierii-romano-maghiare/  

file:///C:/Users/Iulius/Downloads/28-29-Sargetia-Acta-Musei-Devensis-XXVIII-XXIX-2-1999-2000-2_092.pdf

https://centrulslavici.uvvg.ro/wp-content/uploads/Macea/mon-macea.pdf

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Lista de cladiri secession din Arad

Un nou palat arădean-Casa asigurărilor sociale

Clădiri din Arad care nu sunt pe Lista Monumentelor Istorice, dar ar merita să fie