Arhitectura Art Noveau în Arad 1900-1914
Perioada de progres constant început pe la jumătatea
secolului al XIX-lea odată cu o perioadă de pace și stabilitate dublată de
Revoluția Industrială a dus la o încredere totală în puterile omului de a
controla natura și a-și construi un destin măreț. În cincizeci de ani întreaga
față a lumii s-a schimbat devenind mai mică datorită imperiilor coloniale
europene ce au produs o epocă a globalizării rar întâlnită până la acel moment.
Artele au evoluat odată cu mentalitatea europeană
impunând un program sobru, impunător, nostalgic văzut în cazul stilului
clasicist. Dar odată ce se apropia noul mileniu, o efervescență cuprindea
umanitatea atât de încrezătoare în saltul realizat într-un timp atât de scurt
prin puterea tehnologiei și al noilor descoperiri culturale. Pe de-o parte are
loc o reîntoarcere la stilurile vechi, reînviate într-o pastișă melancolică
încurajată de gândirea romantică. Alții doreau mai mult.
O revoltă deplină, o respingere totală a vechilor
norme și un nou început. De aceea mișcarea s-a numit Secession sau Art Noveau,
o delimitare față de ceea ce a trecut și o reîncercare de trasare a unor noi
coordonate artistice. Originile se împart între Franța, Anglia și spațiul
german, dar cert este că foarte repede influența ei ia cu asalt întreg globul
care dorește să se exprime nou.
Care era esența acestei revoluții artistice? După cum
am spus, ruptura de ceea ce a fost înainte, de liniile sobre și încărcate, o
celebrare a vieții organice, viguroase, cutremurătoare, provocatoare. Culori
vii, țipătoare, fațade care par să se miște, încărcate cu simboluri ce aduc
aminte de mitologii antice, de bogăția vegetală sau animală, de simboluri
astrale.
Deloc surprinzător Art Noveau-ul ajunge și pe
meleaguri arădene destul de repede și își lăsa o amprentă puternică asupra
orașului. În această perioadă Aradul este conectat economic și politic la
Imperiul Austro-Ungar și se bucură de toate roadele acestor legături globale.
De aproape patruzeci de ani este într-o dezvoltare continuă, iar acum e
suficient de înstărit încât să poată arăta acest lucru.
Fapt interesant nu există nicio clădire de guvernământ
în noul stil, toate fiind construite anterior fără a exista dorința de a
înlocui ceva ce era deja bine stabilit. Există însă excepții în ceea ce
privește unele clădiri oficiale. Cel mai ușor de localizat monument este
Spitalul de copii așezat la capătul Căii Victoria, operă a lui Milan
Tabacovici. De asemenea, un alt obiectiv spectaculos este clădirea ce
funcționează ca extensie a Colegiului Pedagogic, găsită pe strada Lucian Blaga.
Mai avem exemplul unor clădiri care adăposteau afaceri
de interes public. Aici s-ar încadra de exemplu palatul doctorului Nicolae
Oncu, mult mai cunoscut sub denumirea de palatul Tribunei, datorită faptului că
redacția ziarului cu același nume era adăpostită între pereții clădirii. În
același registru intră și palatul Românul de pe strada Vasile Goldiș, servind
drept sediu al ziarului cât și ca locuință a omului politic arădean.
Alte exemple interesante sunt reprezentate de
clădirile deținute de către magnatul local Andrenyi și folosite drept depozite
pentru marfă, găsite pe strada Unirii.
Totuși, prima clădire în stil secession din Arad este
cea comandată de către farmacistul Foldes Kelemen și proiectată de către
același Milan Tabacovici, înfrumusețând colțul străzilor Eminescu și Cicio Pop.
Acest stil a fost folosit și pentru ridicarea de
clădiri cu scop religios. Sediul tipografiei ortodoxe Diecezana, găsită tot pe
strada Eminescu este un alt exemplu de secession curat și așezat. Mai departe
de centru, Palatul Sârbesc a servit drept casă de raport pentru comunitatea
sârbească a orașului, fiind iarăși proiectat de către același neobosit
Tabacovici.
E greu să epuizezi toate clădirile ridicate în acest
stil pentru că sunt cu adevărat numeroase. Iar alături de Milan Tabacovici, un
alt arhitect a devenit renumit datorită acestuia. Este evident vorba despre
Szantay Lajos care a lăsat în urma sa unele dintre cele mai impresionante
monumente, plecând chiar de la palatul ridicat pentru sine, palatul-reședință
al familiei Bohuș și evident, un simbol al orașului, Palatul Cultural.
Nu putem încheia acest tur incomplet fără a pune
lumina pe trei clădiri deosebite. Una este vila arhitectului Reisinger de pe
strada Goga, cochetă și specială prin mozaicurile de pe fațadă. Cea d-ea doua,
Palatul Jakabffyi, de pe strada Cloșca, o clădire splendidă asemănătoare cu un
castel din povești. Ultima, tot pe aceeași stradă este vila Urban Ivan, o altă
nestemată Secession.
Dacă urmărim dispunerea principalelor clădiri, le găsim în general în zona centrală a orașului, pe străzile mediane. Sunt clădiri spectaculoase, cel puțin cu un etaj și o ornamentație îndestulătoare. A comanda o astfel de lucrare însemna că aveai bani suficienți pentru a-ți permite acest lux, chemând unii dintre arhitecții în vogă ai orașului.
Deși Oradea este recunoscută oficial drept orașul Art
Noveau prin excelență, iar Timișoara are o zestre bogată de clădiri în acest
stil, Aradul are de oferit câteva piese memorabile pentru un turist ce
vizitează orașul. La ora actuală aceste clădiri sunt mai promovate decât altele
și într-o măsură au intrat în discursul oficial, dar se poate face mult mai
mult. Febra renovărilor a cuprins orașul, dar multe dintre aceste edificii nu
se află într-o stare prea bună reprezentând chiar un pericol pentru trecători.
Perioada Secession demonstrează că Aradul a fost
capabil să se conecteze la trendurile globale și să vorbească pe limba acestora
îmbrăcând hainele elegante ale unui stil efervescent. Reprezintă o carte de
vizită a orașului demonstrând ingeniozitatea locală dar și ambiția de a nu fi
lăsați în urmă.
sursa foto:
fotografiile clădirilor arădene sunt din colecția proprie
https://unsplash.com/photos/white-blue-and-red-floral-textile-O3ofL9XSFzA
https://unsplash.com/photos/a-train-traveling-down-train-tracks-next-to-a-building-6JV838uaVSw
Comentarii
Trimiteți un comentariu