Arhitectura neoromânească în Arad
Istoria arhitecturii este marcată de marile curente ce
pleacă de obicei dinspre civilizațiile și culturile mai dezvoltate, fiind
preluate dinspre centru și mergând înspre periferie. Întotdeauna a existat un
gust local, o turnură specifică dar de obicei rămânea într-o mișcare artistică
mai mare, la care creatorii doreau să se atașeze.
Secolul al XIX-lea poate fi văzut într-un fel ca un
secol al fracturilor, al mai multor cursuri de apă ce pornesc dintr-o sursă
comună. Era o perioadă a filosofiilor aflate în competiție și contact, ceea ce
a ajutat la dezvoltarea originalității și la formarea de surse izolate de
iradiere culturală. Acestea își preluau ideile din vâltoarea dezbaterilor
culturale, sociale sau religioase. Una dintre temele principale ale perioadei a
fost cea a naționalismului.
Cu adevărat paradoxal în epoca imperiilor, când câteva
state mari dominau lumea, răsare dorința popoarelor de a se elibera și a
experimenta o nouă formă de trai în hotarele unei națiuni care să reunească
toți membri care împărtășesc o identitate comună. Acesta era cel mai vizibil în
zona central și est-europeană desenată cu creionul tratatelor prin dictatul
celor mai puternici. Iar acest naționalism s-a făcut remarcat prin artă,
evident și prin arhitectură.
Pentru a nu lungi paranteza, să ne oprim asupra
României, un stat nou, unit în 1866, câștigându-și independența doisprezece ani
mai târziu. Cetățenii aveau nevoie să înțeleagă că făceau parte dintr-un nou
stat, iar o nouă identitate a fost formată adunând laolaltă tradițiile vechi și
creațiile noi. De la poeziile lui Eminescu, la muzica lui Enescu și pictura lui
Grigorescu, toate acestea aveau rolul de a spune ce înseamnă să fii român.
În domeniul arhitectural, a luat naștere un stil
specific care să dăltuiască în piatră această intenție. Numit stilul
neoromânesc, își trage seva din arta tradițională românească, adăugând peste
aceasta măreția și subtilitatea prezente în cadrul stilului impus pe timpul
domnitorului Constantin Brâncoveanu. Când ne gândim la acest stil, îi avem în
minte pe Ion Mincu, Ion N. Socolescu sau Grigore Cerchez, arhitecți geniali ce
au popularizat această formă de artă.
Stilul neoromânesc se recunoaște prin aplicarea
modelelor tradiționale țărănești în cadrul fațadelor clădirilor. O astfel de
casă are de obicei acoperiș înalt și înclinat, un pridvor și folosesc frânghia
ca element de ornamentație. Găsim elemente brâncovenești precum porticuri, arce
trilobate, coloane sau acoperișuri din țiglă ceramică sau metalică. Un alt
element interesant sunt elementele grupate în trei o trimitere la cele Trei
Persoane ale Trinității.
Când vine vorba de Arad nu găsim foarte multe exemple
de arhitectură neoromânească, dar asta nu înseamnă că este inexistentă. Cel mai
ușor de găsit este edificiul care a adăpostit Școala Centrală de fete
inaugurată în anul 1913. Ceea ce este interesant este faptul că arhitectul sârb
Milan Tabacovici a reușit să redea cu acuratețe esența acestui stil pur
românesc.
O altă clădire oficială care preia unele elemente de stil neoromânesc este școala de ucenici cunoscută mult mai ușor astăzi drept Colegiul de Arte Sabin Drăgoi, situat în apropiere de Podgoria. Deși vorbim despre perioada târzie, mult simplificată, privind de exemplu la ferestrele clădirii și la intrarea principală vedem influența stilului discutat.
Un alt exemplu scos în valoare este o casă care este
prezentată chiar așa, casa neoromânească, găsită pe strada Ilarie Chendi colț
cu Vasile Alecsandri. Deși sursele sunt contradictorii referitoare la perioada
în care a fost ridicată (înainte sau după Primul Război Mondial) este un
exemplu clar și rafinat al stilului, demonstrând subtilitatea și măiestria
expusă de viziunea proiectantului.
Dincolo de exemplele care și-au făcut loc în
literatura oficială, putem găsi alte clădiri în acest stil, nu foarte multe,
dacă ne plimbăm prin oraș, mai ales pe străduțe, acesta nereușind să se impună
pe corso-ul orașului în epocă. Găsim exemple cu adevărat impresionante pe
străzi precum Octavian Goga sau Gheorghe Șincai, fără a fi singurele exemple
ale acestui stil deosebit.
Prezența clădirilor în stil neoromânesc demonstrează dorința
populației de a-și lăsa amprenta asupra istoriei orașului într-o epocă
multiculturală cum a fost cea austro-ungară. Interesant este că după Marea
Unire stilul nu captează atenția proprietarilor ce-și ridică locuințe,
preferând stiluri mai populare venite din exterior. Chiar și atunci când se ridică clădiri
edilitare, acestea nu îmbracă haina neoromânească, ceea ce face ca puținele
edificii în acest stil să fie mai prețioase și să merite o atenție sporită.
Bibliografie
https://lovedeco.ro/mic-ghid-pentru-intelegerea-si-recunoasterea-stilului-neoromanesc/
https://ro.wikipedia.org/wiki/Arhitectura_neorom%C3%A2neasc%C4%83
https://bibliotecaarad.ro/scoala-civila-confesionala-romana-de-fete/
https://www.aradcityguide.ro/_/monument-istoric/gimnaziul-roman-de-fete/
Comentarii
Trimiteți un comentariu