Arhitectura neoclasică în Arad 1820-1950
După veacurile în care stilul baroc a reprezentat
apogeul și principala formă artistică europeană, s-a ajuns la o apatie și
dorință de a schimba ritmul. Dorința de înnoire a apărut în același timp cu un
alt fenomen cultural la fel de important, o redescoperire a culturii antice
greco-romane. După ce Renașterea a stârnit apetitul pentru creațiile marilor
civilizații antice, odată cu primele tentative de arheologie și descoperirea
unor ruine impresionante, ca Pompei sau Herculaneum, acestea au ajuns să
servească drept bază pentru o revoluție artistică.
Principalii promotori au fost intelectuali francezi
impresionați de ruinele descoperite, căutând să reintegreze și să reinterpreteze
aceste rămășițe ale trecutului. În anii 1760 aceste idei au ajuns în Marea
Britanie promovând și influențând o schimbare de paradigmă în ceea ce privește
construirea de locuințe.
Noul stil reprezintă o distanțare de barocul
flamboiant și încărcat, revenind la forme ușoare, clare și simetrice. Accentul se
punea pe simplitate, pe forma geometrică pură. Este ușor de recunoscut în
principal datorită folosirii generoase a coloanelor aplicate fațadelor bine
structurate. Într-o formă teoretică, istoricul de artă german Johann Joachim
Winckelmann credea că arta trebuie să imite frumusețea și formele ideale ale
artei grecești antice.
În ceea ce privește Aradul, putem întâlni în oraș câteva
mostre din acest stil care a surprins orașul în plină expansiune. Dezvoltarea întârziată
explică juxtapunerea stilurilor, concurând la început cu cel baroc, mai apoi
însemnând o concurență la alte stiluri la modă precum cel secession. Interesant
de notat este că principalele clădiri în stil neoclasic sunt mai ales construcții
publice edilitare.
Cu toate acestea, aș vrea să încep cu un exemplu privat,
excepția ce întărește regula. Clădirea care astăzi adăpostește Grupul Școlar
Forestier din Aradu Nou a fost la origine reședința familiei nobiliare Nopcea
posesoare de moșii inclusiv în zona Hunedoarei. Situația monumentului e atipică,
având în vedere că în momentul construcției, undeva pe la începutul anilor 1800
se afla în afara orașului, Aradu Nou integrându-se abia în anul 1948. Aceasta ne
permite să remarcă faptul că stilul neoclasic este comun multor castele din
județul Arad, cel mai faimos fiind cel de la Căpâlnaș aparținând familiei Mocioni.
Una dintre cele mai vechi clădiri încadrată în zona
urbană este cea a sinagogii neologe de pe strada Tribunul Dobra finalizată în
anul 1834. Realizată după proiectul primarului Heim Domokos, putem observa
trăsăturile specifice prin fațada simplă, coloanele aplicate clădirii și prin
timpanonul acesteia.
Mai departe ne putem concentra pe un complex de
clădiri în același stil construite la cincizeci de ani distanță cu intenția de
a fi păstrate în oglindă. Pe măsură ce au apărut alte elemente în spațiul liber
intenția inițială pare să fie pierdută din atenția trecătorilor. Clădirea Comitatului
deschisă în anul 1821 și Palatul Prefecturii, terminat în 1871, sunt clădiri ce
îmbracă în toate caracteristicile neoclasice.
Tot pe bulevardul Revoluției, la celălalt capăt al acestuia găsim un alt obiectiv faimos care a fost construit în același stil. Este vorba de hotelul Crucea Albă/Ardealul. Inaugurat în anul 1840 și realizat după schițele unui arhitect vienez și acesta păstrează aceleași trăsături simple și clare specifice neoclasicului.
Va trebui să treacă decenii bune până când o altă
clădire neoclasică va apărea în peisajul arădean. La fel de neașteptat, având
în vedere că este ridicat în plin boom seccesion. Totuși, Szantay Lajos, faimos
pentru clădirile proiectate în noul stil, reușește în anul 1910 să producă un
edificiu impresionant ce stă ca dovadă a puterii și frumuseții stilului dat la
o parte. Palatul Băncii Naționale atrage încă privirile prin fațada grandioasă,
coloanele ordonate și ornamentația bogată.
Ultimul mare edificiu în stil neoclasic pare și mai întârziat,
într-o epocă ce a dat la o parte valorile clasice. Totuși, sare în ochiul oricărui turist ce explorează
centrul Aradului. Fațada dinspre bulevard a Teatrului Clasic este un alt
exemplu puternic de formă neoclasică rafinată. Totuși aceasta nu a fost
dobândită în planul inițial. Forma actuală a fost luată după incendiul din 1957
care a devastat clădirea. În vreme ce arhitectul bucureștean Alexandru Iotzu a luat
în primire refacerea interiorului, datorăm actuala fațadă impozantă arhitectului
local Miloș Cristea, cel care a readus frumusețea antică în contemporaneitate.
Aceste câteva exemple arată că Aradul, un oraș în
creștere a preluat stilul neoclasic aplicându-l clădirilor ce au jucat un rol
important în guvernarea locală. Multe dintre ele sunt recunoscute drept
simboluri ale orașului. Neoclasicul emană forță și frumusețe prin expunere
minimală, o idee pe care elita arădeană a acelui timp a preluat-o, pregătindu-se
pentru următorul pas înainte.
Reluând o observație anterioară, exemple mai bogate de
neoclasic se vor observa în edificii din afara orașului, în special castelele
și conacele răspândite în arealul județului, multe dintre ele rămase în afara atenției
și grijii publice. Ar fi păcat dacă am pierde aceste embleme ale stilului care
au demonstrat că în trecut Aradul a pășit mereu în același pas cu lumea
civilizată.
Bibliografie
https://www.architecture.com/explore-architecture/Neoclassical
https://www.britannica.com/art/Neoclassical-architecture
https://useum.org/exhibition/curated/Neoclassicism/History-of-Neoclassicism
https://www.aradeni.ro/despre/teatrul-clasic-ioan-slavici-arad/
informațiile despre clădirile arădene provin din
cartea Arad. Patrimoniul cultural construit
https://unsplash.com/photos/brown-concrete-building-near-mountain-under-blue-sky-during-daytime-y2plB8AMtEM, pentru imaginea din Pompei
https://unsplash.com/photos/white-concrete-building-under-blue-sky-during-daytime-inerZdKaiMw, pentru clădirea neoclasică
fotografiile clădirilor din Arad sunt făcute de mine
Comentarii
Trimiteți un comentariu